Hjelmteknologi skal formindske hjerneskader

Hjelmteknologi skal formindske hjerneskader

28. januar 2019 Af Line B

En opbygning af hjelme, der allerede er meget udbredt i både cykel- og skihjelme, er nu for alvor på vej ind på markedet for ridehjelme. Hjelmens opbygning formindsker skaderne fra slag, der giver anledning til rotation af hjernen.

Teknologien kaldes MIPS (Multi-Directional Impact Protection System) og virker ved at have to lag, med lav friktion imellem, der kan glide, når hjelmen rammes i en vinkel. Dermed virker den lidt på samme måde som den væske, hjernen flyder rundt i inde i kraniet. Idéen er at man kan forbedre beskyttelsen mod de skader, der opstår ved de mest gængse fald. Noget Folksam viste i 2018, ikke altid gjorde sig gældende, ved de hjelme der er på markedet.

Svensk opfindelse fra 1995

Idéen til MIPS opstod tilbage i 1995, hvor den svenske hjernekirurg Hans von Holst undrede sig over de mange hjerneskader, han så hos sine patienter, også selvom de havde brugt hjelm.

Til Horse and Hound siger Johan Thiel, administrerende direktør i MIPS:
– Hjelmene bar ofte ikke store mærker eller skader efter fald, alligevel havde patienterne større hjerneskader. Kirurgen begyndte at kigge på, hvordan hjelmene var konstrueret og opdagede, at al testning var baseret på slag i lige linje.

Da metoder til at undersøge, hvordan vinkel, hastighed og pludselige stop påvirkede hjernen, blev udviklet, opstod idéen til at have et friktionsfrit lag, som efterlignede den måde, hovedet virker på. Selvom man har kunnet finde ridehjelme med teknologien på markedet siden 2008/09, har det endnu ikke rigtigt vundet frem. De største markeder er indenfor cykelsport og skisport.

– Vi tror på, at det nok skal komme indenfor ridesporten også, det er på vej. Ryttere ved godt, at de falder af, men det tager tid at uddanne folk til at bruge udstyr, der kan beskytte dem.

En del af en ny mærkning i fremtiden

Johan Thiel tror på, at den europæiske CE-mærkning inden for en overskuelig fremtid vil integrere denne slags teknologi i kravene for mærkning af ridehjelme. Han bakkes op af Roy Burek, administrerende direktør for Charles Owen og en del af komiteen hos EU.
– Lige nu er den største udfordring at finde en relativt billig, sikker og reproducerbar test. Vi arbejder på at producere en test, der kan gengive rotationseffekten ved et vinklet slag. Komiteen vil gerne være en af de første til at inkorporere de nyeste sikkerhedstiltag.

I videoen herunder kan du se hvordan det virker.